Gagyi tolómérő?

Tolómérő vásárlása, sok kérdőjellel.

Ismét TEMU, az ár pedig nagyjából 1000 forint volt, ingyenes kiszállítással. Mondhatni azt is, hogy tulajdonképpen ingyen volt, de ismét a termék használhatósága a kérdés.

Mire kell a tolómérő?

Eddig egy klasszikus tolómérőm volt, csak az idő megkoptatta a skáláit, így egyre nehezebbé vált a leolvasása. Sőt, a belső méretekre használt egyik fül is letört (nem tudom elképzelni miként, csak egy percre adtam kölcsön és így kaptam vissza, holott 50 évig semmi hasonló sérülése nem keletkezett). Hasonló klasszikus darabot szerettem volna, de ijesztő árakkal találkoztam! A hitelesített mérési pontossággal rendelkező darabok néhány tízezernél kezdődtek, de találni 1,1 millió körüli árakat is. Azok, amelyek kinézetre is rendben lévőnek tűntek, 8-10 ezerről indultak, viszont nem szerepelt mellettük olyasmi, hogy bármilyen módon is ellenőrizték volna a pontosságukat.

Előzetesnek még annyit le kell írni, hogy a neves barkácsáruházak kínálatát is átnéztem. Elmentem, személyesen láttam, nem csupán képeken. Ezeken a helyeken is árulnak viszonylag olcsó tolómérőket, de olyan gagyik, hogy reménytelen őket arra használni, amire el kívánják őket adni. Megdöbbentem azon, hogy a barkácsáruházak ilyeneket eleve felvesznek a kínálatuk közé, mert ezek már menthetetlenül átverésnek számítanak. Szerintem ez botrányos, de valószínűleg csak én gondolom így, hiszen lehet azzal védekezni, hogy aki azokat megveszi, nem laikus és neki megfelelő.

tm7.jpg

Kinézetre ígéretes példány
(a kép a TEMU honlapjáról származik)

Akik nem értenek hozzá, azoknak gyorsan leírom, hogy mire kell a tolómérő. A hétköznapi mérőeszközök, mint például a szabócenti, a colostok, a vonalzó, mérőszalag és minden hasonló, nagyjából arra elég, hogy cm-re vagy éppen mm-re pontosan tudjunk megadni egy hosszméretet. Ez lehet egy lapból kivágott négyzet oldalainak a hossza, két oszlop távolsága, stb. Ha egymástól 3 méternyire akarok oszlopokat a földbe ásni, akkor az nem baj, ha az első távolság 298 cm, a második meg 302 cm. Egy kartonlapból kivágott négyzet esetén lehet az a cél, hogy minden oldal 32 mm legyen, ott sem okoz gondot, ha az egyik négyzetem oldalainak a hossza 31,7 mm lett, a másik pedig 32,2 mm. Vannak azonban olyan műveletek, ahol ennél nagyobb pontosságra van szükség, oda kell a tolómérő.

Annak idején úgy tanultam, hogy a tolómérő pontossága 1/10 mm. Ez azt jelenti, hogy ha egy a valóságban 3 mm-es vastagságú drótot lemérek velük, akkor mindegyik 2,9 mm és 3,1 mm közé fogja mérni a vastagságot. Nagyon sokszor kötöttem már belém, hogy az 1/10 mm a +/- eltérési tartomány egészét jelöli, nem pedig azt, hogy ide-oda is belefér az 1/10. Hiába mutogattam a tankönyveimet (szakmunkásképzőtől az egyetemig), mindegyiket leszólták, hogy azok nem érnek semmit. Ebben a kérdésben maradok a tankönyveknél, már csak azért is, mert mindenféle munkakörben dolgozva ennek megfelelően gondolkodott mindenki más is (persze tudom, hogy ennek az oka nem más, mint az, hogy mindenki hülye, ahogyan én is).

Már az iskolás időmben is voltak olyan tolómérőink, amelyek ennél nagyobb pontosságra voltak képesek, sőt, már 1/100 pontossággal is tudtak mérni. Ezek a 30 mm vastag drótot mindig 29,99 és 30,01 közé mérték, ami hatalmas teljesítmény, mert ilyesmire már egyébként nem tolómérő kellett volna, hanem az annál is pontosabb mikrométer, de ez most nem érdekes.

Mit várok el egy tolómérőtől? Azt, hogy pontosan mérjen +/- 1/10 mm eltérésen belül. Ezen senki nem vergődik, ez egy megszokott, normális dolog. Persze sokan felkapják rá a fejüket, hogy ez így nem jó, mert már a XX. század utolsó két évtizedében is ennél pontosabbak voltak a tolómérőink, de aki nem a gyárból lopta haza a sajátját, hanem kevés pénzből spórolta össze az árát, az ritkán tudott ilyesmit megvenni.

Ugyanakkor elismerem, hogy ma, 44 évvel 1980 után, azért a +/- 1/10 mm nem a mérési teljesítmény csúcsa egy tolómérő esetében sem. Ugyanakkor amire nekem kell, ott mindegy, hogy például egy "pöcök" hossza éppen 12,5 mm vagy valahova a 12,4 és a 12,6 közé esik. Az már nem lenne jó, ha 12,5 mm helyett 12,3 lenne vagy éppen 12,6 - de éppen ezért kell egy alap tolómérő, ami az ilyen pontosságú mérésnek az eszköze. Ha ennél pontosabb mérésre lenne szükségem, akkor vennék 40 ezerért egy japán tolómérőt vagy 15-20 ezerért egy alap mikrométert.

A webáruház ígérete a következő: 

tm6.jpg

Digitális tolómérő nóniusszal? Mikrométer mérőeszköz?
(a kép a TEMU honlapjáról származik)

Aki nem tudja azt, hogy mi az a nóniusz, az nem lepődik meg a fenti képet látva. A nóniusz egy segédskála, amelyen a mm tört részeit lehet leolvasni. A fenti képen látható, hogy a digitális kijelző alatt nincs semmilyen skála (értelme sem lenne). Ez az ígéret tehát minimum fura, de nyugodtan lehet erősebb szavakkal is minősíteni, de komoly súlya most nincs.

A mikrométer, mint mérőeszköz, egy olyan mérőműszert jelez, amely a mm század részének a pontosságával mér, amennyiben digitális, akkor ez akár ezred is lehet(ne). Tolómérő esetében kissé fura ez az ígéret, bár nem lehetetlen, csak az már árban egy másik kategória lenne, nem 1000 forint. Mindenesetre már itt bekapcsolt a fejemben a vészcsengő, így már csak azért rendeltem meg, hogy lássam mit adnak a valóságban (muszáj volt még valamit a kosárba rakni, mert nem érte el a kosár a 7000 forintos minimum értéket, így ezt szállítási díjnak tekintettem).

A termékkel szerzett első élmények

A csomag kibontásakor láttam, hogy a valóság és a képeken kínált termék ugyanaz. Ebben (a képekben) semmi átverés nem volt.

tm1.jpg

A két mértékegységben is mérni képes, a mért értéket tizedekben kijelző műszer ( mm-ben mérek)

A piros gombbal kikapcsolni és bekapcsolni lehet a kijelzőt. Nóniusz nincs rajta, a mikrométeres érték kijelzése pedig eleve lehetetlen. A sárga gomb nullázza a képernyőn megjelenített értéket, a kék pedig vált a két mértékegység között. A sárga gomb értelme amúgy abban lenne, hogy relatív nulla pontot lehetne vele felvenni (nekem ez ritkán kell), de annak előfeltétele, hogy a kijelző ne csúszkáljon túl könnyen, illetve rögzíthető legyen. Ezek egyike sem teljesül, ami probléma, de ezen még át lehet lépni.

A hátsó felén aztán egy meglepő közlés fogad, miszerint a pontossága +/- 0,2 mm, vagyis ide-oda tévedhet 2 tizedet. Ilyen jellegű tájékoztatást a weblapon nem láttam. Amennyiben ezt látom, akkor eleve meg sem vettem volna, hiszen ez a "pontosság" az eszköz használhatatlanságával egyenértékű. A weboldal videójában nem ez az adat szerepel!

tm8.jpg

Véletlen vagy szándékolt megtévesztés?
(a felső kép a TEMU weblapjáról származik)

OK. létezik olyan munkafolyamat, ahol ez még elmegy, de az európai szokásaink (keleten és nyugaton is) az 1/10 mm-hez igazodnak. Szívesen írnám, hogy ez a szabványos, de nem tudnám bizonyítani. Műszaki leírások tömkelegét és rajzok sokaságát tudnám ellenben megmutatni, ahol a +/- 1/10 mm az előírt pontosság, de attól még ez nem lesz szabvány.

A 2/10 mm azt jelenti, hogy például a 3 mm vastag drótot 2,8 és 3,2 közé méri, ami nagyon sok esetben már probléma, mert a 2,85 mm túl kevés, a 3,19 mm pedig már túl vastag. Lenne sok életből vett példám ahol ennek tétje van, de ez most lényegtelen. A lényeg az, hogy ez az eszköz a gyártói bevallás alapján nem képes ilyen pontosan mérni, vagyis a számomra (és sokunk számára) nem minősül tolómérőnek. Mondjuk inkább nevezhetnénk egy viszonylag pontos hosszmérőnek, amennyiben egy vonalzóhoz hasonlítjuk.

Az eszköz anyaga a weboldalon megadottak alapján ABS műanyag, ami számos előnyt kínál, mint például a mérettartósságot, ellenállást a külső hatásoknak és így tovább. A hátsó felirat viszont szénszálas kompozitot jelöl meg. A két anyag között nehéz különbséget tenni szabad szemmel, mindenesetre az ABS nekem jobban tetszik, mert tartósabb és ütésállóbb. Nincs bajom a szénszálas kompozittal sem, hiszen repülőknél és űrhajóknál is használják, de azért ez nem egy lényegtelen eltérés.

Ami még érdekes volt, hogy a weboldalon képpel jelezték a termék csomagolását, miszerint erős, átlátszó műanyag fóliában érkezik. Ez így is történt. Normál esetben viszont a tolómérőt dobozban tartjuk, illetve illene úgy árusítani. Az ilyen érzékenyebb eszközöket alapesetben soha nem tároljuk csak úgy letéve valahova, hanem mindig van dobozuk. Mivel nem ígértek dobozt, így ezen nem akadok ki, de azért valahol ez is számít. Tudom azt is, hogy nagyon sok hazai gyár műhelyében szó sincs ilyesféle tárolásról, de attól ez még nem lesz normális.

Az amúgy csak 5 csillagos (maximális pontszám) értékeléssel rendelkező termékkel elkezdtem mérni. Elsőként az átváltást teszteltem le, beállítottam rajta a 25,4 mm-es értéket.  

tm2.jpg

Könnyen beállítható vele tizedre egy adott méret

A kijelzős rész könnyen csúszik, a saját véleményem szerint túl könnyen. A klasszikus tolómérő egyébként kissé nehezen mozdítható, van hozzá csavaros rögzítő (a pontos mérés miatt ez fontos). Lehet persze azt is mondani, hogy egy eleve 2 tizedes pontosságúnak eladott tolómérőnél ezek a mérési pontosságot befolyásoló tételek eleve értelmetlenek.

Ezt követően próbálkoztam az átváltással:

tm3.jpg

Az átváltás hibahatáron belül történt

Ahogyan látható, az átváltás jól sikerült a mm és az inch (zoll, col vagy hüvelyk, ki, miként szereti olvasni, választhat) között. Meglepő is lenne, ha az átváltás nem lenne sikeres, de azért jobb az ilyet ellenőrizni, mivel ma már semmit sem lehet biztosan hibátlannak tekinteni.

Mérési tesztek

Utána elkezdtem a valós méréseket. Döbbenetes volt a pontatlanság mértéke! Eleve maga a szerkezet olyan, hogy amikor a pofákat a két felülethez helyezem, akkor mintha összenyomhatóak lennének. Ezt nem érezni rajta tapintással, de valami akkor is nagyon furcsa. Ha jól vettem észre, akkor arról van szó, hogy a pofák megakadása után a szerkezet még tovább nyomható.

tm4.jpg

A felirata szerint ez egy elektronikus elektronikus digitális tolómérő, de szerintem egy tolómérő pontossága legalább 1/10 kellene legyen

Azonnal elvégeztem az ilyenkor szokásos ellenőrzéseket, de az eszköz minden tekintetben ép és sértetlen, tehát a szerkezeti hiányosság a kijelző oldalának a "további nyomhatóságában" keresendő. Persze van a tolómérő tartásának egy helyes módja, de ebben az esetben is megfigyelhető egy "holtjáték", ami a többinél nem jelentkezik.

Ezt követően csináltam egy mérési tesztet, persze csak házilag. Olyan tárgyakat mértem le, melyeknek a méretei szervízkönyvben voltak rögzítve. Ezeket a klasszikus tolómérő nagyon pontosan annyinak mérte, amennyi a könyvben meg volt adva. A szomszédhoz is átvittem, ott is méricskéltünk, kijöttek a szervízkönyv szerinti adatok az ő klasszikus tolómérőjével is.

Utána egy másik digitális tolómérővel is mértem, szintén kijöttek az adatok, de már nagyobb volt a szórás. Végül a TEMU-s mérővel is minden lemértem, ugyanolyan módszerrel. A végeredmény meglepő: nagyon gondos méréssel az 1/10 mm-es pontosságon belül lehet maradni. Persze minden egyes adatot 5 mérés átlagaként számítottam ki (vagyis egy méretet 5 alkalommal mértem le, majd átlagoltam).

Utána ezeket a mérési "feladatokat" átadtam egy olyan laikusnak, aki amúgy mérnök, de nem gépész vagy hasonló, de még soha nem használt komolyan tolómérőt. Nem mondtam neki semmit, csak azt, hogy mind a négy eszközzel mérje le a megadott távolságokat. A klasszikus tolómérőkkel teljesen jól kijöttek az értékek. A másik digitális tolómérővel nála is nagyobb szórások fordultak elő, de a mért értékek átlagai 1/10 mm-en belül voltak. A TEMU-s tolómérővel sokkal nagyobb szórások voltak jellemzők, de szintén 1/10 mm-en belüli értékek jöttek neki ki. Ugyanakkor volt benne egy "hiba"!

Az illető megérezte a mérés során, hogy a TEMU-s eszköz nem olyan "feszes", mint a többi, ezért a többinél 15 mérés átlagát vette mért értéknek, míg a TEMU-s tolómérőnél minden értéket 30 alkalommal mért meg, majd az átlagoláskor a 2 legmagasabb és 2 legalacsonyabb értéket kihagyta. Módszertanilag egyébként ez helyes eljárás, de kellett keresnem egy másik személyt, aki mérésben kissé laikusabb.

Ezért átvittem a "feladatlapot" a szomszédba (egy pohár pálinkával együtt), hogy ő mérjen. Az illető egy 81 éves bácsi, aki annak idején karbantartó volt, de egész életében volt egy saját műhelye, ahol a mai napig is legyárt magának ezt-azt (nagyjából mindent). Természetesen ismerte a tolómérő használatát, de ő az a fajta ember, aki maximum 3 alkalommal mér, de többször nem nagyon.

Nála a klasszikus tolómérők jól mértek. A másik digitális már 1/10 hibahatáron belül volt, de inkább a szélén. A TEMU-s mérések értékei hozták a gyárilag vállalt +/- 0,2 mm-t, de pár alkalommal azért nagyon kiment abból is. Ez a teszt azért volt értékes, mert gyakorlott valakiről van szó, aki a klasszikus tolómérőhöz volt szokva. Ő amúgy "ez használhatatlan" megszólalással adta vissza a kezembe, mivel érezte a "kotyogást", amit én "holtjáték"-ként írtam körül. Ez a szerkezeti hiba egy éles helyzetben eléggé megnehezíti a munkát. Mondjuk úgy, hogy nem ehhez vagyunk szokva Magyarországon.

Összegzés

Igaz, hogy egy gondosan mérő ember kezében a TEMU-s eszköz tud úgy mérni, ahogyan egy tolómérőnek mérnie kell, de nincs feltüntetve a weboldalon az, hogy mérnököknek készült, sem az, hogy végezz x mérést és átlagold az egyes értékeket! A gyakorlott szaki kezében valóban igaznak tűnik a +/- 0,2 mm, ami miatt szerintem már nem minősíthető tolómérőnek. Igaz, hogy nem mindig mentek ki az értékek a +/- 0,1 mm-ből, de az ő kezében inkább a 0,1 és a 0,2 közötti sávban voltak az értékek, néha meg 3 vagy 4 tizedes eltérések is voltak.

Gondosan végzett több méréssel ez a "pontatlanság" korrigálható, de szerintem ez nem túl jó. Amíg gyárban dolgoztam, addig is fehér hollónak számítottam a 3 vagy 5 méréssel. Általában a legtöbben csak egyszer mértek, rosszabb esetben kétszer (persze ez sem jó).

Tény az is, hogy amikor az ember mér 8-10 alkalommal olyat, aminek tudja mennyi kellene legyen a mérete, akkor rájön, hogy miként kell "jól" mérni a TEMU-s eszközzel. Erre a kiegészítő gyakorlásra azonban nincs szükség a klasszikus tolómérőnél, sem a másik digitális tolómérőnél! 

tm5.jpg

A csomagolás szerint a TEMU nem egy tisztán kínai cég, mivel magyarországi címről érkeznek a termékei

Valamennyire szerintem nem vonható kétségbe az, hogy van pár félrevezető információ a termék weboldalán. A neves magyarországi barkácsáruházak kínálatának említett darabjaihoz viszonyítva, ez az eszköz használható. Képes megadni azt az érzést, hogy az ember kezében egy tolómérő van - ami ilyen szempontból egy pozitívum.

Ugyanakkor a klasszikus tolómérőtől nagyon elmarad, ami óriási nagy baj - még akkor is, ha van ennél sokkal rosszabb! Szerintem jó lenne abban kiegyezni, hogy bizonyos dolgok használhatóságát ne lehessen egy határ alá csökkenteni. Értem, hogy akkor már nem 1000 forint lesz az ára, hanem 3500, de inkább az legyen, mint ami a mostani helyzet.

Bár nekem nem hiányzik a magyar nyelvű használati útmutató, de azért ebben sem alkudnék meg. Eleve elem kell bele, amelynek vannak kockázatai, legalább legyen esélye a használónak elolvasnia ezeket. Sőt, ha már olvas, akkor tudja meg azt is, hogy a tolómérő képes más felületeket karcolni, illetve a kijelzője is sérülhet. Régebben ezek természetesek voltak, mindenki figyelt ilyenekre, de az utóbbi 10 évben olyan figyelmetlen emberek jelentek meg, akik egy óvodás előrelátási képességeivel rendelkeznek (nem túlzok, van összehasonlítási alapom). 

Sőt, ha piacra dobnék egy terméket Magyarországon magyar használati nélkül, engem össze-vissza büntetnének. Legalábbis gondolom. A TEMU-s termékekhez eddig soha nem kaptam magyar használatit, ami elgondolkodtató. Engem nem zavar, mert jó pár másik nyelven el tudok olvasni ilyesmit, de szerintem a legtöbb magyarországi embernek még az angol sem elég.

A következő darab már nem TEMU-s lesz, hanem egy izgalmasabb eredetű.

Címkék: barkács 2024 temu